ORIGINAL_ARTICLE
آسیبشناسی عملکرد خلفای سه گانه بر اخلاق اجتماعی مسلمین با تکیه بر نهج البلاغه
پس از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)، وقایعی در حکومت اسلامی رخ داد، که در اثر آن مسلمین به انواع آسیبهای اخلاقی مبتلا شدند. زورگویی، بیبصیرتی، قدرتطلبی، و ناهنجاریهای اخلاقی از جمله آسیبهایی بود که با ماجرای سقیفه جان تازهای یافت و در دورهی خلفا نهادینه شد. بدین سبب، امر هدایت جامعه، با موانع و مشکلاتی روبرو شد. این مقاله با روش تحقیق کتابخانهای و به روش متن پژوهی، آموزههای امام علی(علیه السلام)، در نهجالبلاغه را استخراج، دستهبندی و تحلیل نموده است. نتایج حاصله نشان داد که ریشههای آسیبهای اخلاقی عملکرد خلفا، بسیار عمیق بوده، و هستهی آغازین آن با ماجرای سقیفه شکل گرفت و ریشهی معضلات دوران حکومت عدلمحور امام علی شد.
https://www.nahjmagz.ir/article_42225_e25d3f485c4cceb528004acf58c237b0.pdf
2016-01-01
7
22
آسیبشناسی اخلاق اجتماعی
کارکرد خلفا
مردم
حکومت امام علی (علیه السلام)
نهج البلاغه
مصطفی
دلشاد تهرانی
delshadtehrani@gmail.com
1
استادیار دانشگاه قرآن و حدیث پردیس تهران
AUTHOR
مژگان
حامی
2
ىانشجوی دکتری نهج البلاغه
LEAD_AUTHOR
منابع
1
ابن الاثیر، عزّالدین أبو الحسن علی ابن محمد، الکامل فی التاریخ، بیروت: دار صادر .1385
2
ابن ابی الحدید المعتزلی، عزّالدین عبدالحمید بن هبه الله ، شرح نهج البلاغه، بتحقیق محمد ابوافضل ابراهیم، مصر: دار احیاء الکتب العربیة.1378
3
ابن خلدون، أبو زید عبد الرحمان بن محمد، تاریخ ابن خلدون( دیوان مبتدأ و الخبر فی التاریخ العرب و البربر و من عاصرهم من ذوی الشأن الاکبر)، تحقیق خلیل شماده، و سهیل زکّار، بیروت: دارالفکر .1408
4
ابن سعد، أبو عبدالله محمد، الطبقات الکبری، بیروت: دار بیروت للطباعة و النشر.1405
5
ابن شبه النمیری، أبوزید عمر ، تاریخ المدینة المنوّرة، حقّقه فهیم محمد شلتوت، بیروت: دارالتراث.1400
6
ابن قتیبه الدینوری، أبو محمد عبدالله بن مسلم، المعارف، تحقیق ثروة عکاشة، قم: افست منشورات الرضی .1415
7
_____________________________" (276)، الامامة و السیاسة، تحقیق طه محمد الزینی، بیروت: دار المعرفة.276
8
أبوبکر الجوهری، احمد بن عبدالعزیز، السقیفه و فدک، روایة عزالدین عبدالحمید هبه الله بن ابی الحدید المعتزلی، تقدیم و جمع و تحقیق محمد هادی الامینی، طهران: مکتبة نینوی الحدیثة.323
9
ابو هلال العسکری، الحسن بن عبدالله بن سهل، الاوائل، بیروت: داراکتب العلمیة.1407
10
البلاذری، أبو الحسن أحمد بن یحیی، أنساب الاشراف، بیروت: دارالفکر.1417
11
البیهقی، أبوبکر احمدبن الحسین(458)، السنن الکبری، بیروت: دارالمعرفة.458
12
جعفریان، رسول،تاریخ سیاسی اسلام، تاریخ خلفا( از رحلت پیامبر(ص) تا زوال امویان)، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. 1374
13
خاکرند ، شکرالله، علل شکل گیری خوارج ، سازمان تبلیغات اسلامی ، بی جا ، 1372
14
دلشاد تهرانی ، مصطفی، لوح بینایی ، تحلیل تاریخ حکومت امام علی (ع) با تاکید بر نهج البلاغه ، تهران ، انتشارات دریا، 1392
15
الدینوری ، ابوحنیفه احمد بن داوود ، الاخبار الطوال، تحقیق عبد المنعم عامر، القاهره ، دار احیاء کتب العربیه، 1960
16
زیدان، جرجی ، تاریخ التمدن الاسلامی ، بیروت ، دارالمکتبه الحیاه ، 1914
17
السیدالرضی،ابوالحسن محمدبن الحسین ، نهج البلاغه ، بیروت، ضبط نصه و ابتکر فهارسه العلمیه صبحی صالح، 1387
18
شرّی، محمدجواد، امیرالمونین (ع) اسوهی وحدت ، (ترجمه محمد رضا عطایی)، مشهد ، بنیاد پژوهش های اسلامی ،1366
19
شهیدی ، سید جعفر ، ترجمه نهج البلاغه ، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی ، 1348
20
--------------، پژوهشی تازه پیرامون قیام امام حسین (ع)، انتشارات امیرکبیر، 1358
21
الطبری ، ابوجعفر محمدبن جریر، تاریخ الطبری ( تاریخ الرسل و الملوک) ، تحقیق محمدابوالفضل ابراهیم، القاهره، دارالمعارف،1979
22
العلایلی ، عبدالله، تاریخ الحسین (ع) نقد و تحلیل ، بیروت ، دارالحدید، 1994
23
-----------، برترین هدف در برترین نهاد ، نقد وتحلیل تاریخ امام حسین (ع) ، ترجمه سید محمد مهدی جعفری ، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، 1374
24
المجلسی ،محمد باقر ، بحارالانوار الجامعه لعلوم الائمه الاطهار، داراحیاء التراث العربی ، بیروت، 1403
25
المسعودی، ابوالحسن علی بن الحسین، مروج الذهب و معادن الجوهر، بیروت ، دارالاندلس ، 346
26
مکارم شیرازی ،ناصر،با همکاری جمعی از نویسندگان، پیام امام امیرالمونین (ع)، شرح تازه و جامعی بر نهج البلاغه ، بی جا، دارالکتب الاسلامیه،1390
27
ناجی، محمد؛ خوارج؛ دانشنامه جهان اسلام، 1393
28
النویری، احمدبن عبدالوهاب ، نهایه الارب فی فنون الادب، القاهره ، دارالکتب النصریه ، 1405
29
هیندز، مارتین، ریشهیابی جریان های سیاسی کوفه در نیمه نخست قرن اول هجری، (ترجمه محمد علی رنجبر)، مقالهی فصلنامه تاریخ اسلام1393.
30
الیعقوبی، احمدبن ابی یعقوب بن جعفربن واضح، تاریخ الیعقوبی، بیروت، دارصادر،284
31
ORIGINAL_ARTICLE
اخلاق در جهاد از دیدگاه امام علی علیه السلام
امروزه بعضی از گروهها و دولتها به نام جهاد اسلامی، مرتکب اعمال غیر انسانی میشوند که باعث شده اسلام به عنوان دینی شناخته شود که در مواجهه با دشمن، رعایت هیچ یک از اصول اخلاقی را لازم نمیداند. این مقاله با بررسی سیره امیرمومنان علیه السلام در جنگها، اهتمام بر رعایت اصول اخلاقی در برابر دشمن و تنافر تعالیم اسلام با چهره ضد اخلاقیای که رفتار بعضی از این گروهها از اسلام ترسیم میکند، آشکار میسازد. بر اساس این بررسی، مقدم شمردن صلح بر جنگ، پرهیز از آغاز کردن جنگ در میدان نبرد، رعایت اصول اخلاقی و پرهیز از پیمان شکنی، ممنوعیت جنگ با غیر جنگجویان و عدم تعرض به اموال ایشان، دفاع از همرزمان، دعا و خیرخواهی برای دشمن، پرهیز از دشنام دادن به دشمن، نکوهیده بودن فرار از مقابل دشمن، ممنوعیت کشتار جمعی، پرهیز از آسیب زدن به درختان و حیوانات، حفظ عمران و آبادیها، منع تعقیب کردن فراریان و کشتن مجروحان و رفتار نیک با اسیران در دیدگاه امیر مومنان علیه السلام از اخلاق جهاد شمرده میشود.
https://www.nahjmagz.ir/article_42226_037c7309a045c5142b155f9c2c278f9f.pdf
2016-01-01
23
41
امام علی علیه السلام
معصومان
سیره
جهاد
منصور
پهلوان
1
استاد قرآن و حدیث دانشگاه تهران
AUTHOR
فرهاد
احمدی آشتیانی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
منابع
1
- قرآن کریم
2
- امام زین العابدین علیه السلام، 1375 ش، الصحیفة السجادیة، تهران، سروش
3
- ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبة الله، 1404ق، شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید، قم، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی
4
- ابن أبی زینب، محمد بن ابراهیم، 1397ق، الغیبة( للنعمانی)، تهران، نشر صدوق.
5
- ابن بابویه، محمد بن علی، 1385ق، علل الشرائع، قم، کتاب فروشى داورى
6
- ابن شهر آشوب، محمد بن على، 1379 ق، مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، قم، علامه
7
- ابن منظور، محمد بن مکرم، 1414ق، لسان العرب، بیروت، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع.
8
- ابن هشام، عبدالملک بن هشام، بیتا، السیره النبویه، بیروت، دارالمعرفه
9
- الصالحی الشامی، محمد بن یوسف، 1414ق، سبل الهدى والرشاد فی سیرة خیر العباد، بیروت، دار الکتب العلمیة
10
- برقى، احمد بن محمد، 1371ق، المحاسن، قم، دار الکتب الإسلامیة
11
- بستانى، فؤاد افرام، 1375ش، فرهنگ ابجدى، تهران، انتشارات اسلامی
12
- بلاذری، احمد بن یحیی، 1417ق، انساب الاشراف، بیروت، دارالفکر
13
- تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، 1410ق، غرر الحکم و درر الکلم، قم، دار الکتاب الإسلامی
14
- ثقفى، ابراهیم بن محمد، 1395ق، الغارات، تهران، انجمن آثار ملى
15
- حر عاملى، محمد بن حسن، 1409 ق، تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة، قم، مؤسسة آل البیت علیهم السلام.
16
- دهخدا، علی اکبر، بیتا، لغت نامه، تهران، دانشگاه تهران
17
- شریف رضى، محمد بن حسین، 1414ق، نهج البلاغة، قم، هجرت
18
- شیخ مفید، محمد بن محمد بن نعمان، 1413 ق، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، قم، کنگره شیخ مفید.
19
- طبرسى، فضل بن حسن، 1390ق، إعلام الورى بأعلام الهدى، تهران، اسلامیه
20
- طبری، ابوجعفر محمد بن جریر، 1378ق، تاریخ الأمم و الملوک، بیروت، دار التراث
21
- طریحی، فخر الدین بن محمد، 1375ش، مجمع البحرین، تهران، مرتضوى
22
- طوسى، محمد بن حسن، 1400ق، الاقتصاد الهادی الی طریق الرشاد، قم، مکتبه جامع چهلستون
23
- طوسى، محمد بن حسن، 1407، تهذیب الأحکام، تهران، دار الکتب الإسلامیه
24
- علامه حلى، حسن بن یوسف، 1982م، نهج الحقّ و کشف الصدق، بیروت، دار الکتاب اللبنانی
25
- کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، 1407 ق، الکافی، تهران، دار الکتب الإسلامیة.
26
- مجلسى، محمد باقر، 1403 ق، بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی
27
- ــــــــــــــــــ ، 1404ق، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، تهران، دار الکتب الإسلامیة
28
- مصطفوى، حسن، 1368ش، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
29
- مفید، محمد بن محمد، 1413ق، الجمل و النصرة لسید العترة فی حرب البصرة، قم، کنگره شیخ مفید
30
- منقری، نصر بن مزاحم، 1404ق، وقعة صفین، قم، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی
31
- نجفى، محمد حسن، 1404ق، جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، بیروت، دار إحیاء التراث العربی
32
- واقدی، محمد بن عمر، 1409ق، المغازی، بیروت، الاعلمی
33
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی پدیدار اخلاقی “توبه و استغفار” در نهج البلاغه و چهل حدیث امام خمینی با رویکرد بینامتنی
توبه و استغفار موضوعی است که در نهجالبلاغه و آثار متأثر از آن بسیار به آن پرداخته شده، از میان آثار متأخر متأثر، کتاب چهل حدیث امام خمینی دیدگاها و بیاناتی را از امام خمینی در موضوع توبه و استغفار در بردارد، که نشانگر این مسأله است که امام خمینی از مفاهیم و ادبیات کلام امام علی (ع) در موضوع مذکور تأثیر به سزایی گرفته است. بینامتنیت از جمله روشهای مطالعاتی جدید می باشد که به ارتباط و تعامل بین متون می پردازد؛ بر اساس این نظریه متون و گویندگان آنها متأثر از یکدیگر بوده و آگاهانه و یا ناخودآگاه از آثار پیش از خود یا معاصر با خود بهره جسته اند . این پژوهش بر آن است که بینامتنیت نهجالبلاغه را در چهل حدیث امام خمینی در موضوع توبه و استغفار بررسی نماید، تا بتواند تحلیل نوینی از شیوه اقتباس و نحوه تأیرپذیری این اندیشمند بزرگ معاصر در تألیفاتش ارائه دهد . با تأمل در خوانش دو متن، می توان به اثبات سیطره و تأثیر فراوان کلام امام علی (ع) بر عارفان و نکته سنجانی همچون امام خمینی دست یافت.با تحلیل و بررسی روند بینامتنیت دو متن، بیشترین فراوانی به روابط بینامتنی مضمونی و از نوع نفی متوازی و سپس به روابط بینامتنی لفظی از نوع نفی جزئی تعلق پیدا می کند .
https://www.nahjmagz.ir/article_42227_4debe969d077635f49a81eabe41eaac7.pdf
2016-01-01
41
62
نهجالبلاغه
امام علی(ع)
چهل حدیث
امام خمینی(ره)
بینا متنیت
توبه و استغفار
فاطمه
علایی رحمانی
1
استادیار و عضو هئیت علمی گروه علوم قرآن وحدیث دانشکده الهیات دانشگاه الزهراء(س)
AUTHOR
فهیمه
غلامی نژاد
2
کارشناس ارشد علوم قرآن وحدیث دانشکده الهیات دانشگاه الزهراء(س)
LEAD_AUTHOR
منابع :
1
●قرآن کریم، ترجمه محمدمهدی فولادوند، قم، دارالقرآن الکریم(دفترمطالعات تاریخ ومعارف اسلامی)، 1381ه.ش.
2
ابن ابی الحدید، عزالدین ابوحامد . (1375)، جلوه تاریخ در شرح نهجالبلاغه ابنابىالحدید، م : محمود مهدوی دامغانی، تهران : نشر نی.
3
ابن فارس، احمد. (1404 ه.ق)، معجم مقاییس اللغـــﮥ، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
4
ابن منظور، جمال الدین محمدبن مکرم. (1414ه.ق)، لسان العرب، بیروت: دارصادر.
5
احمدی، بابک ( 1370 ).، ساختار و تأویل متن (نشانه شناسی و ساختارگرایی )، تهران: نشرمرکز.
6
آلن، گراهام ( 1380 ).، بینامتنیت، م:پیام یزدانجو، تهران: نشرمرکز.
7
بحرانی، میثم بن علی بن میثم .(1375)، ترجمه شرح نهجالبلاغه (ابن میثم)، م: قربانعلی محمدی مقدم و علی اصغر نوایی یحیی زاده، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
8
جعفری، محمدتقی.(1379ه.ش)، ترجمه وتفسیر نهجالبلاغه، تهران:دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
9
خلیل نعمت و جعفر حکیم.(1390)، بررسی بینامتنیت در نقیضه و پیامهای بازرگانی، فصلنامه علمی-پژوهشی زبان و ادب فارسی، دانشکده ادبیات و زبان خارجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال سوم، شماره 8.
10
خمینی، روح الله.(1371 )، چهل حدیث(اربعین حدیث)، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س).
11
داد، سیما.(1383)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: انتشارات مروارید.
12
دلشاد تهرانی، مصطفی.(1379)، مشرب مهر: روشهای تربیتی در نهجالبلاغه، تهران: انتشارات دریا .
13
راستگو، سید محمد(1376)، تأثیر قرآن و حدیث در شعر فارسی، تهران : سمت .
14
رضائی اقدم، داود.(1358)، آثار توبه در نهجالبلاغه، حمایت، 27 دی .
15
سید رضی (ابو الحسن محمد بن الحسین الموسوی).(1382)، نهجالبلاغه، م: محمد دشتی، قم: انتشارات نسیم کوثر.
16
طریحی، فخرالدین.(1375)، مجمع البحرین، تحقیق: سید احمد حسینی، تهران: کتابفروشی مرتضوی.
17
غزالی، محمد بن محمد.(1406ه.ق)، إحیاءعلوم الدین، بیروت: بی نا .
18
غلامی نژاد، فهیمه .(1391)، توبه و استغفار از منظر نهجالبلاغه، پایان نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: فاطمه علایی رحمانی، تهران : دانشگاه الزهراء(س) .
19
فراهیدی، خلیل بن احمد.(1410ه.ق)، ترتیب کتاب العین، قم: انتشارات هجرت.
20
قرشی، سید علی اکبر .(1377ه.ش)، مفردات نهجالبلاغه، تهران:مؤسسه فرهنگی نشرقبله.
21
کریستوا، ژولیا .(1381ه.ش)، " کلام، مکالمه، رمان "، م :پیام یزدانجو، تهران : نشرآگه.
22
مسبوق، سیّد مهدی و حسین بیات.(1391)، روابط بینامتنی قرآن با نامه سی و یکم نهجالبلاغه، مجله مشکوة، شماره 114.
23
مقدسی، امین و حسن خلف و سعد الله همایونی.(1390)، روابط بینامتنی نهجالبلاغه با آثار امین الریحانی، پژوهشنامه نقد ادب عربی، شماره 1 .
24
مکارم شیرازی، ناصر.(1375)، پیام امام شرح تازه و جامعى بر نهجالبلاغه، تهران: دارالکتب الاسلامیه .
25
موسی، خلیل.(2000 م)، قرائات فی الشعر العربی الحدیث و المعاصر، دمشق: منشورات اتّحاد الکتاب العرب.
26
میرزائی، فرامرز و ماشاءالله واحدی.(1388)، روابط بینامتنی قرآن با اشعار احمد مطر، نشریه ادب و زبان فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه باهنر کرمان. شماره25.
27
نامور مطلق، بهمن .(1386)" ترامتنیت، مطالعه روابط یک متن با دیگر متنها"، پژوهش نامه علوم انسانی، فرهنگستان هنر، شماره ی 56، زمستان.
28
نواب لاهیجی، میرزا محمد باقر.(بی تا)، شرح نهجالبلاغه، تهران: اخوان کتابچی .
29
Barthes, Roland(1977). Image – Music –Text. Selected and Trans Stephen Heat. New York: Hill and Wang.
30
Genette, Gerard (1997) Palimpsests, Literature in Second Degree. Trans, Channa
31
Newman and Calude Doubinsky. Lincoln University of Nebraska Press.
32
Julia Kristeva,1970 , Semiotike, Mouton Publisher, The Hugue, The Netherland, Great Britain.
33
ORIGINAL_ARTICLE
جستاری در روش شیعهپژوهی غرب با تمرکز بر امامت علی علیهالسلام
مطالعات شیعه شناسانه غرب که در قرن نوزدهم آغاز شد در قرن بیستم با روندی منظم ادامه یافت. این پژوهشها به تناسب رویکردهای استعماری و سوژه محور مدرنیته غربی ابتدا با معیارهای اروپایی مورد بررسی قرار میگرفت واز واقع نمایی کمتری برخوردار بود؛این رویکرد تا سالهای اخیر ادامه داشت؛ روش تاریخنگارانه مونتگمری وات چنین رویکردی دارد. اما در قرن بیست و یکم یعنی دوره پسا استعماری،پدیدار شناسانی مانند هانری کوربن از معیارهای جوامع مورد پژوهش،برای ارزیابی ادیان آن جوامع استفاده کردند و به این ترتیب دین پژوهیها از نتایجی واقعیتر برخوردار شد.کوربن در دین پژوهی پدیدارشناسانه اش، برخلاف وات(که گزارشهای دینی را در تاریخ خطی بررسی میکرد) گزارشهای دینی را در تاریخ دوری بررسی کرد و بر این اساس به نتایجی متضاد با نتایج وات دست یافت.دین پژوهی میرچا الیاده، اما روش «پدیدارشناسی تاریخی» را اتخاذ کرد به گونهای که گزارشهای تاریخ دینی را هم در تاریخ خطی و هم در تاریخ دوری بررسی میکرد و به این ترتیب به نتایجی واقعی تر از روشهای «تاریخ گرایی» و «پدیدارشناسی» دست یافت. در این مقاله با تمرکز بر «امامت علی(ع)» سه روش مزبور یعنی تاریخ گرایی، پدیدارشناسی و پدیدارشناسی تاریخی مورد ارزیابی قرار میگیرد و میزان واقع نمایی هر یک بررسی میشود.
https://www.nahjmagz.ir/article_42228_27029a32fbb99e9788e3dbe2fcf01da2.pdf
2016-01-01
63
84
شیعهپژوهی ـ تاریخ گرایی ـ پدیدارشناسی ـ پدیدارشناسی تاریخی ـ امامت
مریم
صانع پور
m.saneapour@gmail.com
1
استادیار پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
- پس از قرآن کریم
1
- نهجالبلاغه علی(ع)، ضبط صبحی صالح، طبعه الاولی، بیروت(1387 هجری/1967 میلادی)
2
- پهلوان، منصور و طالعی،عبدالحسین،« تحقیق در معنای کنایی رکوب بر اعجاز ابل در حکمت 22 نهجالبلاغه» فصلنامه علمی ـ پژوهشی نهج، سال دهم، شماره 38،(1392)
3
- دلشاد تهرانی، مصطفی، حکومت حکمت: حکومت در نهجالبلاغه، انتشارات دریا، چاپ پنجم،(1379)
4
- سعید، ادوارد، شرقشناسی، ترجمه عبدالرحیم گواهی،دفتر نشر فرهنگ اسلامی(1368)
5
-صانع پور، مریم، شیعه شناسان غربی و اصول اعتقادات شیعه دوازده امامی،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(1393)
6
-Corbin, Henry, History of Islamic Philosophy, trans. by Liadain sherrard, philip sherrard, London; Kegan Paul International in association with Islamic Pubilications Institute for the of Islamic studies(1993)
7
-Corbin, Henry, "shiite thought", cited in History of Islamic Philosophy, London: kegan Paul International(1993)
8
-Corbin,Henry,"the Meaning of the Imam for shi'a spirituality",in seyyed Hossein Nasre, Hamid Dabashi, seyyed vali Reza Nasr, ed. Shiism Doctrines, thought, and spirituality, albany state university of New York press(1988)
9
-Corbin,Henry,creative Imagination in sufism of Ibn’Arabi, tr. Relph Manheim, princetion university press.(1969)
10
-Corbin,Henry, Avicenna and the visionary Recital, ٰTr. By willard R. trask Dallas: spring publications(1980)
11
-Dudley, Guilford, Religion on trial, Mircea Eliade and his critics, phiatemple university press(1977)
12
- Durac,Livia, "petre Andrei" university, Iasi, Romania, Mircea Eliade: The hermeneutics of the religious phenomenon 4th International conference on Human Being in contemporary philosophy, May 28-31, volgograd
13
-Eliade, Mircea, the Quest: History and Meaning in Religion, chicago: university of chicago press, Especially chapters(1973)
14
-Refudeen, Mohammed, Awuais, "Phenomenology versus Historicism, the case of Imamat", cited in American Journal of Islamic social sciences 15(1998)
15
-Wasserstrom, Steven M. Religion After Religion: Lershom Scholem, Mircea Eliade, and Henry corbin at Eranos, Princeton University Press(1999)
16
-Watt,Montgomery, w. , the formative period of Islamic thought, Edinburgh university press(1973); Islamci philosophy and theology. An Exlended survey; 2nd ed. Edinburgh university press,(1985)
17
-Watt, Montgomery, w., Islamic philosophy and theology, Edinburgh university press(1985)
18
-Watt, Montgomery, w.“shi’ism under the ummayyads”, cited in journal of the Royal Asiatic society(1960 )
19
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل محتوای مقالات فصلنامه علمی– پژوهشی النهج طی سال های 1394 -1389.
هدف از تحقیق حاضر، تحلیل محتوای مقالات موجود در شمارههای 30 تا 45 فصلنامه النهج میباشد.روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش تحلیل محتوا است. یافته ها نشان داد که مقالات به نسبت بالایی دارای شباهت موضوعی و محتوایی هستند و بیشترین پوشش موضوعی به موضوع الهیات اختصاص دارد. بیشترین مقالهها دارای ساخت تحلیلی و دارای موضوعبندی علوم انسانی بوده بیشترین استنادهای ابراز شده در مقالههای مورد بررسی(6/71 درصد) به محققان و پژوهشگران علمیاست. مخاطب (6/ درصد 51) مقالات عموم افراد جامعه و مخاطب (9/30 درصد) از مقالات مدیران و مسئولان حکومتی هستند. بیشترین روش تحقیق (6/87 درصد) مقالات روش سندی و هدف (0/60 درصد) مقالات بنیادی بوده و (4/79درصد) نویسندگان مقالات مرد و (6/20 درصد) نویسندگان مقالات زن هستند.بیشترین مرتبه علمینویسندگان در مقالههای مورد بررسی عبارت است از؛ «استاد درصد5/26»، «دانشجوی دکتری درصد4/19» و «استادیار درصد8/18».(5/72 درصد) مقالات بین رشتهای و (درصد8/75 درصد) مقالات دارای منابع ردیف اول هستند از 2635 استناد در مقاله های مورد بررسی استناد به کتاب، (6/34 درصد) استناد به مقاله، (3/17 درصد) استناد به پایاننامه و (2/0 درصد) استناد به سایت هست.
https://www.nahjmagz.ir/article_42230_358926d200b1aa9da1052513a5fd2cbc.pdf
2016-01-01
85
104
تحلیل محتوا
مقالات فصلنامه النهج
فصلنامه النهج
نهج البلاغه
مریم
قبادی
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی
AUTHOR
صدیقه
محمداسماعیل
2
استادیار دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال
AUTHOR
زهره
میرحسینی
3
استادیار دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال
AUTHOR
ابرامى، هوشنگ.(1385). شناختىازدانششناسی:علومکتابدارىودانشرسانی. تهران: نشر کتابدار.
1
. فتاحی، رحمت الله و یزدان منصوریان. 1381. مدیریت نشریه های ادواری : جنبه های نظری و کاربردی گزینش، فراهم آوری، سازماندهی و ازائه خدمات ادواری ها (چاپی و الکترونیکی). تهران : دبیزش،9.
2
باب الحوائجی، فهیمه و مهرزاد یزدیان.(1389). تحلیلمحتوایمقالاتمجلاتتخصصی کتابداریواطلاعرسانی دربارهترویجکتابخوانیوکتابخانههایکودکانازسال1378 تا 1387. تحقیقات اطلاع رسانی و کتاب خانه های عمومیشماره،16(4)، 31 تا 53.
3
حری، عباس. (1380). آئین نگارش علمی تهران: هیئت امنای کتابخانه های عمومی کشور.
4
خورسندی طاسکوه، علی، گفتمان میان رشتهای دانش، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران،1387 ش.
5
راهنمای رودپشتی، فریدون؛ بنی طالبی دهکردی، بهاره و مریم کاویان. (1391). تحلیل محتوای نشریات دارای رتبه علمی- پژوهشی رشته حسابداری در ایران. حسابداری مدیریت شماره 5(15)،121تا 134.
6
رایف،دانیل؛ استفن، جی، لیسی و فریدریک فیکو، تحلیل پیامهای رسانه ای (کاربرد تحلیل محتوای کمّی در تحقیق)، ترجمه مهدخت بروجردی علوی، 23
7
رشیدی آشتیانی، اعظم و حسن حسن لاریجانی. (1390). تحلیل محتوای نشریه های علمی- پژوهشی در حوزه موضوعی اقتصاد نشریه های علمی– پژوهشی در حوزه موضوعی اقتصاد در سال های 1385-1389. برنامه ریزی و بودجه،16(3)،133تا 157
8
زالی، نادر؛ قلی پور،مستوره و نورالدین عظیمی(1393). واکاوی دستاوردهای دانش شهرسازی: تحلیل محتوای مقالات علمی– پژوهشی در حوزه شهرسازی،در: مدیریت شهری، شماره 13(43)،109تا 126
9
زراعت کار،کیمیا و نادر عالیشان کرمی(1392). تحلیل استنادی و محتوایی مجله پزشکی هرمزگان1385-1389، در: مجله پزشکی هرمزگان ،شماره 17(1)،54 تا 60.
10
ساروخانی، باقر 1381. روشهای تحقیق در علوم اجتماعی،301.
11
سرمد و همکاران ، 1375، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، 135
12
سلک، محسن و اشرالسادات بزرگی(1389). تحلیل محتوایی مقالات منتشر شده در دو نشریه فصل نامه کتابداری و اطلاع رسانی و فصل نامه کتاب در سال های 1385 و 1386، در: فصل نامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی فناوری اطلاعات9)،شماه 3(10).26تا40
13
شریفی، مسلم؛ میردار هریجانی، شادمهر و بهمن عسگری.1391. تحلیل توصیفی مقاله های نشریات علی پژوهشی تربیت بدنی و علوم ورزشی طی سال های 1384 -1388. نشریه مدیریت ورزشی بهار.
14
طالقانی، محمود. 1370. روش تحقیق نظری، 95- 96.
15
علاییمهآبادی، منیره .1391. تحلیلمحتوایروزنامه هایکثیرالانتشارفارسیزبانمنتشرهدر تهران بین سالهای 1388-1390. پایاننامه کارشناسیارشد،دانشگاه آزاداسلامی،واحدعلوموتحقیقات،تهران.
16
علو یپور، محسن و همکاران، مبانی نظری و روش شناسی مطالعات میا نرشت های، تهران: پژوهشکدهی مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1387 .
17
فصلنامه نهجالبلاغه (مجلدات 30-45)، تهران: بنیاد نهجالبلاغه.
18
کریپندورف، کلوس.1383. تحلیل محتوا، مبانی روششناسی، ترجمه هوشنگ نایبی،نشرنی .25.
19
نیازی، سیمین. (1380). بررسی گرایش های موضوعی نشریات کتابداری و اطلاع رسانی در سال های 1347-1344. فصلنامه کتاب شماره 45بهار. 52 تا 61
20
ویمر، راجردی و جوزف آر ومینیک .(1384). تحقیق در رسانه های جمعی، ترجمه دکتر کاووس سید امامی، تهران،. سروش، 217.
21
Cozzens, S. E. (2001). “Making Disciplines Disappear in STS.” In Visions of STS:Counterpoints in Science, Technology, and Society Studies, S. H. Cutcliffe & C. Mitcham(eds), pp. 51-64. Albany, NY: State University of New York Press
22
ORIGINAL_ARTICLE
نقدی متنی و فرامتنی بر جستاری از ترجمه نهج البلاغه محمد دشتی
آنچه در ترجمه متون اهمیت فراوان دارد، شناخت تفاوتهای ادبی و بلاغی و فرهنگی میان زبا نها و ادبیات آنها و معیارهای بلاغی و فصاحت و وجود ضرب المثللها و استعارات آن است. وجود دشوار یها در زبان عربی و متون قرآن و روایات، به خصوص نهج البلاغه باعث شده است که کار ترجمه ی آنها بسیار دشوار به نظر رسد. با این حال ترجمه های زیادی از نهج البلاغه از گذشته تا عصر معاصر انجام گرفته است. در این مقاله گزیده هایی از ترجمه نهج البلاغه توسط مترجم معاصر محمد دشتی در روش و ویرایشهای متن و ترجمه آن و تحلیل موضوعات بلاغی و نحوی و همچنین توجه به رویدادهای تاریخی در امر ترجمه و رعایت فن ادبی و.... مورد نقد قرار گرفت. بر اساس این تحقیق انتقادهایی بر این ترجمه مترتب است، که برای دستیابی به معنای درستتر برای اهل تحقیق و پژوهش کافی نخواهد بود. این موارد بیشتر شامل عدم رعایت دقت در فن ترجمه و اضافات تحلیلی و توصیفی و جا افتادگی های متنی و بلاغی است.
https://www.nahjmagz.ir/article_43460_e51f5a4ee1ff48a5d63e1778af843f60.pdf
2016-01-01
105
134
نهج البلاغه
ترجمه محمد دشتی
ترجمه
متن
نقد
عباس
یارمحمدی
1
دانش آموخته کارشناسی ارشد، رشته نهج البلاغه،دانشگاه پیام نور
AUTHOR
علی باقر
طاهری نیا
btaheriniya@ut.ac.ir
2
استاد دانشگاه تهران
AUTHOR
عبد المطلب
شیرازی
mhza_11110@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری نهج البلاغه، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مبانی علامه طباطبایی پیرامون بهرهگیری از روایات در تفسیر المیزان
از روشهای مهم تفسیری برگرفته شده از سیره اهلبیت(ع) روش تفسیرقرآن به قرآن است. این روش مورد توجه علامه طباطبایی قرار گرفت. علامه با در نظر گرفتن اصل مهم عدم افتراق قرآن و اهلبیت(ع)، تفسیر واقعی قرآن مشتمل بر ظاهر و باطن را مختص به معصومین(علیهمالسلام) میداند؛ جستار پیشروی با رویکرد توصیفی- تحلیلی به بررسی مبانی علامه در بهرهگیری از روایات میپردازد. در دیدگاه مفسر قرآن در برخورد با روایت چند اصل مهم وجود دارد: عدم افتراق قرآن و معصوم؛ اصالت و رجحان دریافت اهل بیت(ع) از قرآن؛ اهّمیّت کلیدی روایات معصومین(علیهمالسلام) در تفسیر قرآن؛ امکان روش تفسیر قرآن به روایت در خلال روش تفسیر قرآن به قرآن؛ اصل تطبیق در روایات تفسیری؛ اصل جبران ضعف سند و قوت دلالت؛ اصل ترجیح ظواهر بر نصوص روایات.
https://www.nahjmagz.ir/article_42232_a624630c4f7b46c5453ac1211fd07244.pdf
2016-01-01
135
151
المیزان
تفسیر قرآن به قرآن
روایات
علامه طباطبایی
عباس
زارعی
1
دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی یزد
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم.
1
ابن الجوزی، ابی الفرج عبدارحمن بن علی(1403ق.)، الموضوعات، تحقیق: عبدارحمن محمد بن عثمان، بیروت: دارالفکر
2
ابن حنبل، احمد(1404ق.)، مسند، مصر: دارالمعارف
3
ابن منظور، محمد بن مکرم(1414 هـ .ق)،لسان العرب(15 ج)، بیروت، دارصادر، البطعهالثالثه
4
الادلبی، صلاح الدین بن احمد(1403ق.)،منهج نقد المتن عند علما الحدیث النبوی، بیروت: دارالآفاق الجدیده
5
بابایی، علی اکبر(1389ش)، مکاتب تفسیری، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
6
بحرانی، سیدهاشم(1412ق)، البرهان فی تفسیر القرآن، بیروت، دارالهادی
7
بحرانی، شیخ یوسف(1410ق)، الحدائق الناضرة، قم: انتشارات جامعه مدرسین
8
بخاری، محمد بن اسماعیل(1407)، صحیح بخاری، بیروت: دارالقلم
9
برقعی، سید ابوالفضل، تابشی از قرآن،بی جا، بی نا، بی تا.
10
جوادی آملی، عبدالله(1387ش)، تسنیم، چاپ هفتم،قم، نشر اسراء،
11
-------------(1388ش)، شمس الوحی تبریزی،چاپ سوم، قم، نشر اسراء
12
جوادی آملی، سیره تفسیری علامه طباطبایی، شناخت نامه علامه طباطبایی، مجموعه مقالات، قم: دفتر تنظیم و نشر آثار علامه طباطبایی، بی تا.
13
خویی، ابوالقاسم(1385ش)، البیان فی التفسیر القرآن، ترجمه محمد صادق نجمی، هاشم هاشم زاده هریسی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
14
دارمی، عبدالله بهرام، سنن دارمی، دار الإحیاء السنهالنبویه، بی تا.
15
سیوطی، جلال الدین(1417ق)، اللئالی المصنوعه فی الاحادیث الموضوعه، بیروت، دارالکتب العلمیه
16
شافعی، محمد بن ادریس، الامّ، بیروت: دارالمعرفه، بی تا.
17
شاکر، محمّد کاظم(1382ش)، مبانی روشهای تفسیری،قم، مرکز جهانی علوم اسلامی، دفتر تدوین متون درسی
18
شعار، یوسف(1380ق)، تفسیر آیات مشکله، تبریز: مجلس تفسیر
19
صدوق، ابو جعفر محمد بن علی(1379ق)، معانی الاخبار(1ج)،چاپ دومف قم، انتشارات اسلامیوابسته به جامعه مدرسین
20
صدوق،(1405)، من لایحضرهالفقیه، بیروت: دارالاضواء
21
-------------- الاعتقادات، قم: الموتمر العالمی لألفیهالشیخ المفید
22
------------،کمال الدین(1395ق)(2ج)،چاپ دوم،قم، دارالکتب الاسلامیه
23
طباطبایی،سیّد محمّد حسین(1417ق)، المیزان فی تفسیر القرآن(20ج)، چاپ پنجم، قم، دفتر انتشارات اسلامى
24
----------------------(1385ش)، قرآن در اسلام،چاپ یلزدهم، قم، انتشارات اسلامی
25
طریحی، فخرالدین(1375ش)، مجمع البحرین(6ج)، چاپ سوم،تهران، دارالکتب الا سلامیه
26
عیاشی، محمد بن مسعود(1380ق)،تفسیر العیاشی، طهران، چاپخانه علمیه
27
فتح الهی، ابراهیم؛ ذولفقاری، شهروز،(1387ش) تاریخ تفسیر قرآن کریم، تهران: انتشارات نگاهی دیگر
28
کلینی، محمد بن یعقوب(1388ق)، اصول کافی، تهران: دارالکتب الاسلامیه
29
مجلسی، محمد باقر(1362ش)، بحارالانوار، تهران: انتشارات دارالکتب الاسلامیه
30
مسلم نیشابوری، الصحیح،بی تا، بیروت، دارالفکر
31
مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم(10ج)، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب،چاپ دوّم1360هـ.ش، ج1،ص232
32
مطهری، مرتضی(1385ش)، خاتمیت،چاپ بیست و یکم، تهران، انتشارات صدرا،
33
میبدی، محمّد فاکر(1428ق)، قواعد التفسیر لدی الشیعه و السنه، طهران، المجمع العالمی للتقریب بین المذاهب الاسلامیه، المعاونیهالثقافیه، مرکز تحقیقات و الدراسات
34
ناصح، علی احمد(1387ش)، اعتبار و کاربرد روایات تفسیری،چاپ اول، قم،مؤسسه بوستان کتاب
35
هندی، علی المتقی(1405ق)، کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، بیروت، مؤسسهالرساله
36